دنیا کرد
نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط عرفان شریفی |

حسن زیرک، خواننده ای تکرار ناشدنی

در حدود ۸۶ سال قبل کودکی در شهر بوکان متولد شد که هنوز هم بزرگترین افتخار این شهر تولد این مرد جاودانه موسیقی کردی است. خواننده ای که به غیر از آواز خواندن، آهنگساز و ترانه سرای بسیاری از آهنگهایش بوده است. حسن زیرک به باور نگارنده تاثیرگذارترین فرد در تاریخ معاصر موسیقی کردی است.

                                   


مختصری درباره حسن زیرک:

حسن زیرک در ۸ آذر ۱۳۰۰ (۲۹/۱۱/۱۹۲۱ میلادی) در محلهٔ قلعهٔ سردار شهر کردنشین بوکان به دنیا آمد. در سن‌ پنج سالگی‌ پدرش درگذشت‌ و زندگی‌ را در رنج‌ گذراند. چندی در شهرهای‌ کردستان ایران و عراق  سپری‌ کرد. یکی‌ از شهرهایی‌ که‌ در آن‌ مدت‌ زیادی‌ اقامت‌ داشت‌ کرمانشاه بود. همکاری‌ او در این‌ شهر با هنرمندان‌ برجسته‌ کرمانشاهی‌ همچون‌ مجتبی میرزاده، محمد عبدالصمدی، اکبر ایدی و بهمن پولکی سبب‌ خلق‌ آثار زیبایی‌ شد. وقتی در‌ عراق‌ بود در مسافرخانه‌ «فه‌نده‌ق‌ شمال»‌ به‌ شاگردی‌ پرداخت. روزی‌ هنگام‌ نظافت‌ که‌ مشغول‌ زمزمه‌ یکی‌ از ترانه‌هایش‌ بود‌ مسافری‌ به‌ نام‌ جلال طالبانی (رهبر رئیس جمهور کنونی دولت عراق) که‌ در آنجا اقامت‌ داشت‌ با شنیدن‌ صدای‌ حسن‌ زیرک‌ او را به‌ رادیو بغداد برد‌ و در آنجا مشغول‌ به‌ کار می‌شود. مدتی در بخش‌ کردی‌ رادیو بغداد همکاری‌ کرد. از سال‌ ۱۳۳۷ که‌ بخش‌ کردی‌ رادیو ایران‌ در تهران‌ گشایش یافت همکاری‌ خود را با این‌ مرکز آغاز کرد. آثاری که حسن‌ زیرک‌ در رادیو تهران‌ به‌ ضبط‌ رسانید اغلب‌ با ساز اساتیدی‌ همچون‌ حسین یاحقی،  حسین کسایی، جلیل شهناز، جهانگیر ملک، احمد عبادی و سرپرستی‌ مشیر همایون شهردار همراه‌ بود.

حسن‌ زیرک‌ گرچه‌ به خاطر شرایط‌ سخت‌ زندگی‌ از تحصیل‌ بی‌بهره‌ ماند ولی‌ استعداد کم‌نظیری‌ در سرودن‌ شعر و آهنگسازی‌ کردی‌ داشت‌. این‌ استعداد به‌ همراه‌ صدای‌ منحصر به‌ فرد، سبب‌ گردید که‌ ترانه‌هایش‌ در سرتاسر کردستان‌ محبوبیت‌ یافت‌. صدای‌ او همچنان در مناطق‌ کردنشین‌ و در کوچه و خیابان و از خانه‌ها و مغازه‌ها بگوش می‌رسد.

حسن‌ زیرک‌ با خانم‌ میدیا زندی گوینده‌ بخش‌ کردی‌ رادیو تهران‌ ازدواج‌ کرد که‌ حاصل‌ آن‌ ازدواج‌ دو دختر به‌ نامهای‌ مهتاب‌ (آرزو) و مهناز (ساکار) بود. او‌ چند ترانه‌ را برای‌ فرزندانش‌ اجرا کرده‌ است‌.

حسن‌ زیرک‌ نه‌ در ایران‌ و نه‌ در عراق‌ روی‌ خوشی‌ و راحتی‌ و آزادی‌ را ندید. رفتار دولت‌ وقت‌ ایران با حسن‌ زیرک‌ او را دچار مشکل‌ فراوانی‌ کرد، به ویژه‌ وقتی‌ که‌ دکتر شیخ عابد سراج الدینی رییس‌ وقت‌ برنامه‌های‌ کردی‌ رادیو تهران‌ بود به‌ او اجازه‌ کار نداد و این‌ کار سراج‌الدین‌ چنان‌ تأثیر منفی‌ بر دل‌ لطیف‌ حسن‌ گذاشت‌ که‌ دیگر به‌ رادیو برنگشت‌ و با دلی‌ شکسته‌ باروبنه خود را به‌ سوی‌ بغداد پیچید. در آنجا نیز او را دچار مشکل‌ کردند. او را گرفته‌ و روانه‌ زندان‌ کردند، در آنجا زیرک را به‌ پنکه‌ سقفی‌ بسته‌ و شکنجه‌ دادند. پس‌ از رهایی‌ از بغداد مجدداً به‌ تهران‌ برگشت‌، در تهران‌ نیز ساواک او را گرفت‌ و شکنجه‌ داد که‌ جریان‌ شکنجه‌اش‌ در ساواک‌ را خودش‌ در نوار گفته‌ که‌ صدای‌ او هنوز به‌ یادگار مانده‌ است.‌ در سال‌های‌ ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۳ در کرمانشاه‌ بود و با رادیو کرمانشاه همکاری‌ داشت‌.

سالهای‌ پایانی‌ زندگی‌ زیرک‌ در تلخی‌ و ناکامی‌ گذشت‌ و چندان به آواز نمی‌پرداخت. در شهر بوکان قهوه‌خانه‌ای‌ دایر کرد و در میان‌ مردمی‌ که‌ دوست‌شان‌ داشت‌ و دوستش‌ داشتند آخرین‌ نفس‌هایش‌ را در رنج‌ و بیماری‌ کشید.‌ در هفتم مرداد ماه‌ ۱۳۵۱ برابر با (۲۶/۶/۱۹۷۲) در بیمارستان‌ بوکان‌ به‌ علت‌ بیماری‌ لاعلاج‌ چشم‌ از جهان‌ فروبست‌ و بر فراز کوه‌ نالشکینه که‌ از کوه‌های‌ زیبای‌ آن‌ منطقه‌ است‌ به‌ خاک‌ سپرده‌ شد.

به نقل از ویکیپدیا


به گفته برخی از هنرمندان هم عصر با حسن زیرک، این هنرمند حدود ۱۵۰۰ ترانه کردی را اجرا کرده است که بخش عمده ای از این آثار برای اولین بار توسط خود این هنرمند اجرا شده است. یکی از آهنگسازانی که در بسیاری از آثار ماندگار حسن زیرک نقش آهنگساز و یا تنظیم کننده آثار را داشته است، هنرمند فقید مجتبی میرزاده است، که در مدت اقامت حسن زیرک در کرمانشاه، آهنگ های بسیاری را جهت اجرای حسن زیرک خلق و یا تنظیم کرده است.

                     


اگر چه امروزه اکثر آثار حسن زیرک موجود است، ولی متاسفانه تاکنون هیچ نهاد یا گروهی دست به جمع آوری این آثار نزده است تا در دسترس عموم قرار گیرد. گفتنی است آثار حسن زیرک جدای از آواز این هنرمند، گنجینه بزرگی از ملودی های زیبای کردی است که حتی برای غیر کرد زبانان هم می تواند شنیدنی باشد.

از این رو من تصمیم گرفتم مجموعه ای از برترین آثار حسن زیرک را که بیشتر در استودیوهای رادیو تهران، کرمانشاه و سنندج ضبط شده است را جمع آوری کرده و آن را در اختیار علاقمندان قرار دهم.

این مجموعه شامل ۱۱۵ اثر می باشد که با کیفیت بسیار مناسب به علاقمندان تقدیم می شود.

نکاتی درباره این مجموعه:

فایل ها به صورت فشرده شده هستند که باید برای باز کردن آنها از برنامه Winrar استفاده کنید.

قابل ذکر است باید تمامی فایل ها را دانلود کرده و آنها را در یک پوشه مشخص قرار دهید.

پسورد فایل ها : zarbetar.blogfa.com  می باشد.

 فایل شماره 1

فایل شماره 2

فایل شماره 3

فایل شماره 4

فایل شماره 5

فایل شماره 6

فایل شماره 7


در ادامه می توانید نت و اجرای ۷ اثر مشهور حسن زیرک را دانلود کنید.

( قابل ذکر است که این نت ها و اجراها از کتاب "هورام"، هنرمند گرامی آقای جلال رحیمی تهیه شده است.)

(نوازندگان سازهای تار و سه تار  بهتر است که کوک سازشان را به دو - سل - ر - ر ) تغییر دهند.


باوانه که ی بابه م شور (نت)

باوانه که ی بابه (اجرای آهنگ با ویولن آقای جلال رحیمی)


 کرماشان شاری شیرینه م . چهارگاه (نت)

کرماشان شاری شیرینه م (اجرای آهنگ با ویولن آقای جلال رحیمی) 


لورکی و لورکی. شور ( نت)

لورکی و لورکی (آهنگ با اجرای ویولن آقای جلال رحیمی)


مریم بوکانی. دشتی. (صفحه اول نت)

مریم بوکانی . دشتی ( صفحه دوم نت)

مریم بوکانی (اجرای آهنگ با ویولن آقای جلال رحیمی)


ده چمه سه ر ناله شکینه  . ماهور (صفحه اول نت)

ده چمه سه ر ناله شکینه ( صفحه دوم نت)

ده چمه سه ر ناله شکینه (اجری آهنگ با ویولن آقای جلال رحیمی)


سالی تازه یه وروزه. ماهور (نت)

سال تازه یه نه و روزه (اجرای آهنگ با ویولن آقای جلال رحیمی)


یار له سه فه ر ها ته وه . نوا (نت)

یار له سه فه ر ها ته وه (اجرای آهنگ با ویولن آقای جلال رحیمی)

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.